ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

به وبگاه تخصصي فناوري و موبايل هاي هوشمند جهان خوش آمديد.

پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

۴ بازديد

بلكه اين جذابيت از اولين روزي كه حكيم بر روي زمين ظاهر شد و سر خود را بلند كرد تا شاهد عظمت شگفت انگيز آسمان ها باشد ، وجود داشت. تأثيري كه اين دانش بر اعماق ذهن و قلب انسان گذاشت ، نجوم را بخشي از بازتاب و شناخت او از آنچه در آسمان مي …

منبع: گزارشكر يك
ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان https://reporter1.ir/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/ Sat, 09 Oct 2021 23:29:45 0000 سلامت و دانش https://reporter1.ir/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/

بلكه اين جذابيت از اولين روزي كه حكيم بر روي زمين ظاهر شد و سر خود را بلند كرد تا شاهد عظمت شگفت انگيز آسمان ها باشد ، وجود داشت. تأثيري كه اين دانش بر اعماق ذهن و قلب انسان گذاشت ، نجوم را بخشي از بازتاب و شناخت او از آنچه در آسمان مي …

منبع: گزارشكر يك
ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

بلكه اين جذابيت از اولين روزي كه حكيم بر روي زمين ظاهر شد و سر خود را بلند كرد تا شاهد عظمت شگفت انگيز آسمان ها باشد ، وجود داشت. تأثيري كه اين دانش بر اعماق ذهن و قلب انسان گذاشت ، نجوم را بخشي از بازتاب و شناخت او از آنچه در آسمان مي ديد ، و بخشي از تجزيه و تحليل منطقي كه از آن آگاهي داشت ، قرار داد.
اين دانش ، مانند بسياري از علوم باستاني ديگر ، در طول قرن ها با تخيلات و توهمات زيادي تركيب شده و به علوم نيمه بزرگ نجوم و نجوم تبديل شده است. هزاران سال است كه نجوم با اين تخيل علمي تخيلي در ارتباط است كه تأثير عميقي بر ذهن و جامعه انسان داشته است. تاريخ نجوم و اكتشافات آن به طور گسترده نوشته شده است و شايد يكي از روان ترين آنها كتاب خوابگردان باشد كه زندگي بشر را از روزهاي اوليه تا به امروز به عنوان دانش نجومي دنبال كرده است.
شخصاً ، من تحت تأثير اين قطعه از كوستلر قرار گرفتم و اين علاقه در عشق من به آسمان ريشه دارد ، زيرا مادرم تخت مرا در هواي آزاد پهن كرده است ، و در ميان عشق و ترس بالاي سرم ، گاهي اوقات من رو به بالا نگاه كردم و بعد از مدتي ترسيدم ، بنابراين آن را روي صورتم نقاشي كردم.
داستان چگونگي تغيير علم نجوم در قرنهاي 15 و 16 و پس از آن و تحول انقلابي نجوم در اين قرن ، موضوع بسياري از كتابها و مجلات است.
در ايران ، مجله نجوم اين دانش را از نظر تحقيق و توسعه تاريخي و جاري ، عاقلانه به متقاضيان ايراني ارائه كرد. بنده ، من اين مجله را آشكارا به عنوان يك ايراني علاقمند به اين حوزه دانش ديده ام. اما متأسفانه در طول سالها آن را ديده ام زيرا مشكلات كمتري داشته ام. اين بار ، هنگام بررسي مسائل مختلف ، به اهميت انتشار اين مجله پي بردم. من آن را براي مقاصدي غير از زمينه انتشار علم براي تقويت ديدگاه هاي مردم ذكر مي كنم.

من فكر مي كنم بسياري از اشتباهاتي كه مردم اين روزها مرتكب مي شوند ناشي از درك نادرست از بهشت ​​است. اين بر اساس وجود دانش شبه بين انسانها است كه هزاران سال است كه افراد غيرمسئول علمي از طريق زندگي افراد را بيان كرده اند. در حقيقت ، دو مشكل در اينجا وجود دارد ، به ويژه نجوم. اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. ثانياً ، اين دانش غلط تأثير عميقي بر زندگي مردم عادي دارد.
در صورت اصلاح در جامعه بشري ، بايد توجه داشت كه بخش مهمي از فروپاشي و البته عقب ماندگي مربوط به همان تصورات غلطي است كه نه تنها در نجوم بلكه در بسياري از مشكلات ديگر نيز وجود دارد. در پزشكي نيز همين امر صادق است. انواع نادرستي هاي علمي غلط مشكلات زيادي را براي انسان ها به وجود آورده است. برخي از اين تصورات غلط كلامي هستند. به عنوان مثال ، در علم نجوم و پزشكي ، اين اعتقاد راسخ است كه از اين واقعيت كه پزشك نياز ندارد صرف نظر كرد و اينكه همه كساني كه باعث درد شده اند تحت درمان قرار مي گيرند. يا در نجوم ، تحت عنوان روايت ، قصه هاي بي اساس از بدبختي هاي عصري كه بسياري از علماي دين آن را معتبر نمي دانند. با اين حال ، اينها وجود دارد و قرن ها در قالب كتابچه هاي راهنماي زنده در اختيار مردم قرار گرفته است. با اين حال ، بخش ديگري از عدم دقت مربوط به مشكلات داخلي اين دانش است.
اين حقيقت كه ستاره ها بر زندگي انسان ها تأثير مي گذارند ، باعث ظهور يا سقوط يك سلسله مي شوند يا سرنوشت انسان ها را مي توان از طريق فالگيري به دست آورد. در اين رابطه ، كتابهاي نجومي كهن در بين مسلمانان و غير مسلمانان داراي ده ها هزار صفحه است كه به طور منظم به نام علم كپي و توزيع مي شود. به اين ترتيب ما ياد مي گيريم كه چگونه علمي مي تواند به ما طرز تفكر غيرعلمي بدهد ، و سپس با توجه به اعتقاد عميق ما به آنها و نقش عميقي كه اين دانش در زندگي انسان دارد ، مي تواند مشكلات زيادي براي ما ايجاد كند.
من فكر مي كنم چند كتاب وجود دارد كه داستان هاي ويراني ناشي از جنگ و امثال آن و تأثير اشتباه نجوم شبه را مرور مي كند. تصحيح اين مفاهيم مستلزم اراده اي قوي است تا ذهن مردم را از اطلاعات غلط و نادرست خلاص كند ، و اين چيزي نيست جز ترويج علم در بين مردم براي قرن ها به نحوي كه بتواند بر ذهن هاي سخت جامعه تأثير بگذارد. ممكن است بسياري از علوم تأثير جمعي نداشته باشند ، اما نجوم يكي از زمينه هايي است كه درك عمومي از آن تأثير شگرفي دارد.
متأسفانه ، با ناديده گرفتن اين جنبه از پرونده ، گاهي اوقات فكر مي كنم كه حتي پس از صدها سال كشف علمي مهم در اين زمينه يا پزشكي ، اطلاعات نادرست همچنان ذهن افراد را به خود جلب كرده و اجازه حركت آنها را از آنها مي گيرد. از اين منظر ، من نجوم را به عنوان يك مجله علمي براي طبقه متوسط ​​جامعه نيز مي بينم و مي خواهم از كساني كه براي چندين دهه تلاش سخت در تحقق اين امر دخيل بوده اند تشكر كنم. زيرا من اين را نوعي اصلاح مي دانم ، نه فقط از نظر تاريخ علم يا روابط عمومي.

* مجله نجوم 30 سال انتشار ويژه

منبع: گزارشكر يك
ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.