مدير مركز نوآوري و رشد واحد فني دانشگاه محقق اردبيلي ثبت اختراع تركيب مواد اصطكاكي غير مس براي توليد لنت ترمز خودرو در يكي از واحدهاي فني واقع در مركز را صادر كرده است. به گزارش گزارشگر يك، دكتر. برومند صلاحي اظهار داشت كه اين محصول پس از ثبت نام تجاري در توليد تجاري است. …
منبع: گزارشكر يك
عرضه مواد اصطكاكي بدون مس براي توليد لنت ترمز
عرضه مواد اصطكاكي بدون مس براي توليد لنت ترمز https://reporter1.ir/عرضه-مواد-اصطكاكي-بدون-مس-براي-توليد-لن/ گزارشگر يك Wed, 08 Sep 2021 13:10:15 0000 اقتصادي https://reporter1.ir/عرضه-مواد-اصطكاكي-بدون-مس-براي-توليد-لن/
مدير مركز نوآوري و رشد واحد فني دانشگاه محقق اردبيلي ثبت اختراع تركيب مواد اصطكاكي غير مس براي توليد لنت ترمز خودرو در يكي از واحدهاي فني واقع در مركز را صادر كرده است. به گزارش گزارشگر يك، دكتر. برومند صلاحي اظهار داشت كه اين محصول پس از ثبت نام تجاري در توليد تجاري است. …
منبع: گزارشكر يك
عرضه مواد اصطكاكي بدون مس براي توليد لنت ترمز
مدير مركز نوآوري و رشد واحد فني دانشگاه محقق اردبيلي ثبت اختراع تركيب مواد اصطكاكي غير مس براي توليد لنت ترمز خودرو در يكي از واحدهاي فني واقع در مركز را صادر كرده است.
به گزارش گزارشگر يك، دكتر. برومند صلاحي اظهار داشت كه اين محصول پس از ثبت نام تجاري در توليد تجاري است. ترمز در كشور توليد مواد پد اصطكاك نهادينه شده است.
موسس و مخترع اين محصول ، مديرعامل شركت ، Dr. آيدا معزي پور گفت: “اين شركت توانست الزامات مورد نياز اين محصول را ايجاد كند و همچنين دانش فني را براي طراحي تركيب مواد اصطكاكي مورد استفاده در خودرو ايجاد كند. لنت ترمز – از فعاليت هاي تحقيقاتي و آزمايشگاهي گرفته تا توليد صنعتي.” در مركز واحد نوآوري و رشد واحد فناوري در دانشگاه محقق اردبيلي.
دكتر معزي پور افزود: تيم متخصصان اين گروه تحقيقاتي متشكل از اساتيد دانشگاه و محققان صنعتي و دانشگاهي در مهندسي مكانيك و مهندسي صنايع سلولز است كه موفق به تكيه بر دانش فني و تجربه صنعت خود شده اند. ما مطابق نياز بازار و استانداردهاي محيطي توليد و عرضه مي كنيم.
وي افزود: “لنت هاي ترمز از نيروي اصطكاك مواد براي تبديل انرژي جنبشي به انرژي حرارتي براي كاهش سرعت چرخش و توقف چرخ هاي خودرو استفاده مي كند.”
همانطور كه معزي پور توضيح مي دهد: ساختار مورد استفاده در لنت ترمز شامل چندين ماده (متشكل از 10 تا 30 قطعه) با خواص مختلف است و مواد مورد استفاده در اينجا در چهار گروه قرار مي گيرند: اتصالات ، پركننده ها ، اصلاح كننده هاي اصطكاك و الياف.
مديرعامل اين شركت دانش بنيان در ادامه گفت: اين تركيب ضريب اصطكاك و ثبات كافي ايجاد مي كند و ميزان سايش بايد معياري براي عمر پد باشد. بايد مطلوب باشد و سختي آن نبايد آنقدر زياد باشد كه باعث خوردگي ديسك شود و خيلي كم نباشد تا پد را جذاب نكند.
معزي پور گفت: لنت هاي ترمز بايد مقاومت خوبي در برابر دماي بالا ناشي از ترمز داشته باشند و ضريب اصطكاك آنها بايد در محدوده استاندارد باشد.
مخترع مواد اصطكاكي بدون مس گفت: “يكي از موادي كه خواص اصطكاكي لنت ترمز را بهبود مي بخشد مس است كه به دليل هدايت حرارتي بالا باعث انتقال سريع حرارت مي شود و از افتادن ضريب اصطكاك لنت ترمز جلوگيري مي كند. در دماي بالا درجه حرارت.”
وي ادامه داد: مطالعات اخير نشان مي دهد مس و ساير فلزات سنگين باعث مشكلات زيست محيطي مي شوند و با محيط زيست سازگار نيستند. بنابراين ، طبق مقررات ، كمتر از 5 درصد در لنت ترمز در سال 2020 و كمتر از 1 درصد در سال 2025. و حذف كامل آن نيز مطلوب
معزي پور گفت: “پس از سالها تجربه و تحقيق ، محققان شركت موفق به ارائه تركيبي از مواد اصطكاكي بدون مس و آزبست (سرطان زا) شدند كه همه آنها در حد قابل قبول و مطلوب استاندارد هستند.” اين اتفاق نمي افتد و داراي ضريب اصطكاك بالا است ، بنابراين براي درجه حرارت بالا مناسب است و قيمت و كيفيت آن بسيار خوب است.
انتهاي پيام
منبع: گزارشكر يك
عرضه مواد اصطكاكي بدون مس براي توليد لنت ترمز