شركت مديرعامل فرودگاه امام خميني (ره) اعلام كرد: همزماني حوادثي مانند سقوط هواپيماي اوكراين ، طغيان تاج و تحريم هاي ظالمانه عليه ايران منجر به كاهش درآمدهاي فرودگاه امام خميني در سال گذشته حدود 70٪ نسبت به سال 2009 شد. به گزارش مجله زنده خبري ، محمدمهدي كربلايي امروز در يك نشست خبري با اشاره …
هواپيماي اكرايني، كرونا و تحريم عامل كاهش درآمد https://livemag.ir/2021/05/هواپيماي-اكرايني،-كرونا-و-تحريم-عامل-ك/ https://livemag.ir/2021/05/هواپيماي-اكرايني،-كرونا-و-تحريم-عامل-ك/#respond مجله زنده خبري Wed, 26 May 2021 13:47:36 0000 اقتصادي https://livemag.ir/2021/05/هواپيماي-اكرايني،-كرونا-و-تحريم-عامل-ك/ شركت مديرعامل فرودگاه امام خميني (ره) اعلام كرد: همزماني حوادثي مانند سقوط هواپيماي اوكراين ، طغيان تاج و تحريم هاي ظالمانه عليه ايران منجر به كاهش درآمدهاي فرودگاه امام خميني در سال گذشته حدود 70٪ نسبت به سال 2009 شد. به گزارش مجله زنده خبري ، محمدمهدي كربلايي امروز در يك نشست خبري با اشاره …
شركت مديرعامل فرودگاه امام خميني (ره) اعلام كرد: همزماني حوادثي مانند سقوط هواپيماي اوكراين ، طغيان تاج و تحريم هاي ظالمانه عليه ايران منجر به كاهش درآمدهاي فرودگاه امام خميني در سال گذشته حدود 70٪ نسبت به سال 2009 شد.
به گزارش مجله زنده خبري ، محمدمهدي كربلايي امروز در يك نشست خبري با اشاره به كاهش درآمد فرودگاه در سال گذشته ، اظهار داشت: البته به دليل درآمد ارزي فرودگاه و افزايش نرخ ارز ، درآمد واقعي اين مجموعه كاهش چنداني نداشته است اما چون بخشي قيمت فرودگاه به ارز خارجي است ، هزينه هاي ريالي نيز افزايش يافته و درآمد خالص كل فرودگاه كاهش يافته است.
وي افزود: پس از سال 1398 ، تعداد پروازهاي اين فرودگاه به شدت كاهش يافت ، به طوري كه در فاصله مارس 2009 تا مه سال گذشته ، تعداد پروازهاي فرودگاه به تعداد انگشتان دست رسيد ، اما به تدريج در اواسط سال گذشته تعداد پروازهاي روزانه پروازها به حدود 20 پرواز افزايش يافت. “به 30 پرواز افزايش يافت. تعداد پروازها در مارس سال گذشته به 45 پرواز روزانه و در آوريل 1400 به 65 پرواز افزايش يافت و امروز تعداد پروازهاي روزانه حدود 50 تا 60 پرواز است. در حالي كه تعداد پروازها در سال 1996 حدود 300 پرواز در روز و ظرفيت مناسب فرودگاه 250 پرواز در روز بود.
مديرعامل شركت شهر فرودگاهي حضرت امام (ره) ادامه داد: مسئله ديگر تعداد مسافران پرواز است و ما با كاهش تعداد مسافران در هر پرواز روبرو هستيم بنابراين تعداد مسافران هر پرواز حدود 100 تا 150 نفر است مسافران “همچنين لازم به ذكر است كه كل پروازهاي مسافري در سال گذشته 8500 پرواز و تعداد پروازهاي باري 2300 پرواز بوده است. در سال گذشته 1 ميليون مسافر از فرودگاه استفاده كردند كه بسيار كمتر از گذشته است.
كربلايي با اشاره به بازگشت تدريجي شركت هاي هواپيمايي خارجي به فرودگاه امام خميني (ره) گفت: شركت هاي هواپيمايي از امارات متحده عربي ، قطر ، تركيه ، روسيه ، ارمنستان و ونزوئلا در اين فرودگاه فرود آمده و پرواز مي كنند.
بدهي 1200 ميليارد تن شركت هاي هواپيمايي
وي با اشاره به ميزان بدهي شركت هاي هواپيمايي به فرودگاه امام خميني (ره) ادامه داد: در حال حاضر ميزان بدهي شركت هاي هواپيمايي به فرودگاه 1200 ميليارد تن است كه شركت هاي هواپيمايي بزرگ بيشترين بدهي را دارند. اين ميزان بدهي مختص شركت هاي هواپيمايي داخلي است و شركت هاي هواپيمايي خارجي هيچ بدهي به فرودگاه ندارند.
مديرعامل شركت شهر فرودگاهي حضرت امام (ره) گفت: “با توجه به همكاري ما با شركت هاي هواپيمايي ، اوضاع شركت هاي هواپيمايي را درك كرديم و به جز در مواقعي كه تحت فشار بوديم ، براي تسويه بدهي هاي خود به شركت هاي هواپيمايي فشار وارد نكرديم. “اميدواريم كه با بهبود اوضاع اقتصادي ، شركت هاي هواپيمايي بتوانند بدهي هاي خود را تسويه كنند.
كربلايي سپس به موضوع انتقال برخي پروازهاي داخلي به فرودگاه امام خميني (ره) اشاره كرد و گفت: دو سال پيش همزمان با افتتاح ترمينال سلام ، زيرساخت هاي انتقال پروازهاي داخلي به فرودگاه امام خميني (ره) فراهم شد. با اين وجود ، برخي موانع و مقاومت ها ، همراه با شيوع ويروس كرونا و كاهش چشمگير پروازهاي داخلي در كشور ، از وقوع اين امر جلوگيري كرده است.
وي ادامه داد: اكنون با توجه به بهسازي باند سمت چپ فرودگاه مهرآباد ، از ما خواسته مي شود تا ظرفيت انتقال برخي پروازها از مهرآباد به فرودگاه حضرت امام (ره) را فراهم كنيم و ما نيز از اين رويداد استقبال مي كنيم. آماده است تا از ظرفيت هر دو ترمينال فرودگاه براي پذيرش پروازهاي داخلي طولاني استفاده كند.
شركت مديرعامل شركت امام خميني (ره) نيز به ترمينال سلام گفت: “به دليل كاهش پروازها براي كاهش هزينه ها ، ما به طور موقت فعاليت ترمينال سلام را متوقف كرديم.” البته ما از اين فرصت براي بهبود و تكميل اين ترمينال استفاده كرديم.
وي گفت: يكي از افتخارات ما اين است كه در اين مدت ، عليرغم فشار اقتصادي ، در مورد توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در فرودگاه امام خميني (ره) كاهش كاركنان و كاهش در مزايا و حقوق نداشته ايم: توسعه ما به هزار ميليارد تن نياز داريم سرمايه در اين مناطق ما با اصلاح ساختار و برنامه ريزي براي سرمايه گذاري و تكميل زيرساخت ها در دوره كاهش پروازهاي تاج ، سعي كرديم در دوره پس از تاج آماده سازي بيشتري داشته باشيم. طرح جامع شهر فرودگاهي و طرح تفصيلي مكانهاي مختلف نيز دنبال شد و ما قصد داشتيم فعاليتهاي منطقه آزاد را براي تكميل توسعه زيرساختهاي منطقه پيشران آغاز كنيم. منطقه رانندگي 240 هكتار در منطقه آزاد در نظر گرفته شد و ما سرمايه گذاران را براي اين منطقه محدود و هواپيمايي جذب كرديم.
انعقاد قراردادي به ارزش هزار ميليارد تن با سرمايه گذاران
كربلايي گفت كه درمورد توسعه شهر لجستيكي منطقه با چندين سرمايه گذار گفتگو شده است. تاكنون يك ميليارد ميليارد قرارداد سرمايه گذاري منعقد شده يا در حال انعقاد است. برخي از اين قراردادها به مرحله انتقال زمين رسيده و زمين آماده انتقال به ديگران است.
مديرعامل شركت شهر فرودگاهي حضرت امام درباره منطقه آزاد و ويژه اقتصادي امام خميني (ره) اظهار داشت: خدماتي مانند وصول غير ماليات در سالهاي اوليه ، معافيت از حقوق گمركي و تسهيلات صادرات و واردات از جمله مشوق هاي موجود در فرودگاه شهر امام اين است خميني ما همچنين تسهيلاتي براي انتقال زمين به سرمايه گذاران در نظر گرفتيم ، البته بازرگانان زمين در فرودگاه به زمين هاي اطراف شهر آمدند ، اما ما زمين ها را با هزينه تخصص در قالب اجاره بلند مدت به سرمايه گذار منتقل مي كنيم. با سرمايه گذاري هاي كلان ، انتقال دائمي زمين با موافقت هيئت مديره شركت امكان پذير است.
وي در مورد آخرين وضعيت راه اندازي ايرتاكسي در فرودگاه امام خميني (ره) گفت: “قراردادي براي تأسيس ايرتاكسي با يك شركت هواپيمايي منعقد شده و زمين به اين شركت واگذار شده است. اما اين قرارداد نشان مي دهد كه مجوز لازم از طرف سازمان مورد نياز است. “و در حال حاضر ناوگان را تأمين مي كند. اين شركت هواپيمايي يكي از شركت هاي هواپيمايي پيشرو در كشور است ، اما با اندازه هاي كوچك.