اخيراً شركت هاي فرانسوي رنو و پژو به ايران بازگشتند و زمزمه همكاري با يك خودروساز داخلي را شنيدند. البته به نظر مي رسد اين شركت كه طرف قرارداد با رنو ايران است (به عنوان پاسكد) قصد چنداني براي از سرگيري همكاري ندارد. به گزارش گزارشگر يك ، بار ديگر احتمال بازگشت خودروسازان خارجي كه …
منبع: گزارشكر يك
رنو شانس زيادي ندارد – گزارشگر يك
رنو شانس زيادي ندارد – گزارشگر يك https://reporter1.ir/رنو-شانس-زيادي-ندارد-گزارشگر-يك/ گزارشگر يك Wed, 05 May 2021 23:48:35 0000 اقتصادي https://reporter1.ir/رنو-شانس-زيادي-ندارد-گزارشگر-يك/
اخيراً شركت هاي فرانسوي رنو و پژو به ايران بازگشتند و زمزمه همكاري با يك خودروساز داخلي را شنيدند. البته به نظر مي رسد اين شركت كه طرف قرارداد با رنو ايران است (به عنوان پاسكد) قصد چنداني براي از سرگيري همكاري ندارد. به گزارش گزارشگر يك ، بار ديگر احتمال بازگشت خودروسازان خارجي كه …
منبع: گزارشكر يك
رنو شانس زيادي ندارد – گزارشگر يك
اخيراً شركت هاي فرانسوي رنو و پژو به ايران بازگشتند و زمزمه همكاري با يك خودروساز داخلي را شنيدند. البته به نظر مي رسد اين شركت كه طرف قرارداد با رنو ايران است (به عنوان پاسكد) قصد چنداني براي از سرگيري همكاري ندارد.
به گزارش گزارشگر يك ، بار ديگر احتمال بازگشت خودروسازان خارجي كه پيش از تحريم ها در ايران به طور فعال همكاري مي كردند ، احيا شد. در همين حال شركت فرانسوي رنو مي خواهد فعاليت خود را با خودروسازان ايراني از سر گرفته و پس از رفع تحريم ها به ايران بازگردد.
پس از ادغام پژو-سيتروانگ و فيات-كرايسلر و ايجاد برند آتلانتيس ، به نظر مي رسد احتمال بازگشت پژو به ايران كاهش يافته است ، اما شايعات بازگشت رنو همچنان وجود دارد.
با توجه به اينكه طي 16 سال گذشته ، شركاي خارجي چندان به ايران پايبند نبوده و در فواصل زماني مختلف به همكاري و همكاري خاتمه داده اند ، بازگشت آنها چندان منطقي به نظر نمي رسد. پس از تحريم صنعت خودروي ايران ، در سايه تحريم ها نه تنها خودروسازان و پارك هاي صنعت خودرو (از جمله خودروسازان ، قطعه سازان و زنجيره هاي تأمين) تحت فشار زيادي قرار دارند ، بلكه شركاي خارجي نيز مجبور به “دست دادن” هستند. اين بار با افزايش تعداد اتومبيل هاي فروخته شده به مشتريان با قرار دادن “پوسته گردو” در آنها بار بيشتر شده است.
با اين حال ، برخي از فعالان صنعت بازگشت رنو را تأييد مي كنند و معتقدند كه اين خودروساز فرانسوي منتظر لغو تحريم هاي چند سال گذشته براي بازگشت به ايران و از سرگيري همكاري است. البته به نظر نمي رسد كه دوره رنسانس زياد كلمه “بازگشت” را به خود اختصاص ندهد زيرا معتقد است كه اين كشور كاملاً از ايران خارج نشده و فقط همكاري را متوقف كرده است.
در حقيقت ، شركت فرانسوي رنو پس از لغو معاملات هسته اي و خروج آمريكا از برجام ، براي دومين بار پس از آغاز تحريم ها با قطع همكاري با خودروسازان ايراني ، ايران را ترك كرد. پس از خروج رنو از ايران ، سايپا (دقيق تر پارس خودرو) باقي ماند و به مشتريان فروخت ، اما توافق نامه هاي L90 و Sandro بسياري باقي مانده بود كه كامل نبوده و امكان ارائه به مشتريان را نداشت. بنابراين ، با توجه به برخي از ساندروها ، اين شركت مجبور شد محصول سايپا ديگري را جايگزين كند و تندر 90 مجوز شماره گذاري را دريافت كرد و تا زماني كه تمام شود ، در اختيار مالك قرار گرفت.
نماينده سايپا در جولاي سال گذشته نيز بدهدي از شريك تجاري خود شكايت كرد وي اين مسئله را چالشي جدي براي سيستم فروش سايپا دانست و اظهار داشت كه شركاي تجاري ما علي رغم قول و قرار داد ، قول هاي خود را شكستند و از ادامه همكاري امتناع ورزيدند. در نتيجه ، 49000 وعده عقب افتاده داده شد كه بايد با سه خودرو در حال توليد جايگزين شود. بنابراين ، بيش از 140،000 وسيله نقليه در سايپا قرار گرفتند ، اما اين موضوع سازمان يافته و وظايف تعيين شده بود.
سرانجام ، به عنوان شرط تغيير خودرو از 99 مدل به 98 مدل پس از نامه ها ، ارجاعات و مذاكرات متعدد با سازمان هاي زيست محيطي و سازمان هاي مرتبط در نوامبر سال گذشته ، 3000 شماره خودرو و ترخيص كالا از گمرك در خانواده رنوموافق به،
اين مسئله در رابطه با خروج پژو از ايران و پايان همكاري به وجود آمد و مشكلاتي را براي ايران-كردرو ايجاد كرد.
نبايد و نبايد هنگام كار دوباره با يك شركت خودروسازي خارجي
در همين رابطه ، محمدرضا نجفي منش ، عضو اتاق بازرگاني تهران و رئيس انجمن صنعت ، پيشرانه و قطعه سازي در يك جلسه مجازي گفت كه دولت بايد در ارتباط با بازگشت پژو از صنعت خودرو خارج شود. بازگشت به رنو و ايران چيز بدي نيست ، با توجه به اينكه شركت هاي ذكر شده داوطلبانه ايران را ترك نكردند ، تحت فشار آمريكا همكاري خود را متوقف كردند و بر اين اساس بخشي از پايتخت را ترك كردند. .
وي افزود: در حال حاضر بسياري از خودروسازان در دنيا ادغام شده اند ، اما ورود پژو و رنو به ايران به معناي همكاري با شركت هاي رده سوم و چهارم جهان است. اگر بتوانيم شركت ها را ادغام كرده و مجموعه هايي را در اين مجموعه ايجاد كنيم ، قطعاً در جهت منافع صنعت خودرو عمل مي كنيم. بنابراين توصيه مي شود براي بيرون راندن چنين دولت هايي از كنترل صنعت خودرو ، همكاري مجدد با شركاي خارجي داشته باشيد. دولت فقط بايد صنعت خودرو را رصد كند.
شما بايد روند كار با خارجي ها را مرور كنيد.
در اين اجتماع ساختگي ، محمدرضا معتمد ، مديرعامل سابق ICAP (سرمايه گذاري مشترك ايران كدرو و پژو فرانسه) ، به اين نكته اشاره كرد كه ظرفيت خالي را در يك بخش مهم مشاهده مي كند كه منجر به افزايش قيمت ها در فصل بالاي صنعت خودرو مي شود. ، گفت: بازگشت شركاي خارجي براي اندازه گيري ظرفيت نياز داريم. بايد اعتراف كنيم كه ماشين يك شبه نيست اما مي تواند يك شبه عوارض جانبي داشته باشد. بنابراين ، فضاي بالادست هميشه فريب خورده است. ما بايد از اين توانايي ها به طور مناسب استفاده كنيم.
وي بر جذب حداكثر تأكيد كرد و گفت كه با توجه به شرايط تحريم ، لازم است روند جذب براي به حداكثر رساندن آن بررسي شود. با اين حال ، حجم كار با پتانسيل در ايران كاملاً مناسب است و تحقق اين صلاحيت ها به تنهايي در اسناد طبقه بالا خالي است.
فرانسوي شركاي خوبي نيستند
سعيد مدني ، مديرعامل سابق گروه خودروسازي سايپا نيز در مورد بازگشت رنو و پژو به ايران اظهارنظر كرد كه عادي سازي روابط در صنعت خودرو و نبود فضاي رقابتي نه تنها به نفع اين صنعت نيست بلكه باعث ايجاد اين صنعت خواهد شد. مشكلات بيشتر خواهد بود بنابراين ، ما بايد از تجربيات گذشته استفاده كنيم. در شرايط فعلي ، حواس بايد بسيار متمركز باشد. در زمان تحريم ها ، برنامه هايي وجود دارد كه پس از رفع تحريم ها به فراموشي سپرده شد و پس از مدتي مي بينيد كه همه دستاوردها فراموش شده اند.
وي گفت: “با كاهش فروش نفت ، اين كشور به سمت يك طرح جامع رفت ، اما پس از از سرگيري فروش نفت ، اين طرح را فراموش كرد.” در تحريم ها هميشه تغييري ايجاد شده است. بعد از انقلاب ، ما هشت سال در جنگ بوديم ، بقيه در جنگ هاي اقتصادي بودند و ايالات متحده هميشه ايران را تحريم مي كرد.
مدني گفت: “من تجربه خوبي در صنعت خودرو به خصوص در همكاري با فرانسه داشتم.” فرانسوي ها شريك خوبي نيستند و مهارت هاي خود را به خوبي منتقل نمي كنند. اقدامات آنها واقعي نيست و هر زمان فرصتي ديدند با ما همكاري مي كنند. در غير اين صورت ، همكاري را متوقف مي كنيم. ما بايد بتوانيم با انتقال دانش ، توليد خودرو را به ميزان قابل توجهي افزايش دهيم و در سيستم عامل هاي داخلي كار كنيم. اكنون هم تخصص و هم توانايي انجام اين كار را داريم. اگر 50٪ از ظرفيت توليد خودرو در يك سيستم عامل داخلي باشد ، مي تواند برنده مذاكرات باشد.
مدير عامل سابق سايپا با تأكيد بر اينكه بدون ارتباط با دنيا نمي توان رشد كرد ، گفت: “ما بهترين ماشين ها را توليد مي كنيم ، اما اگر با ساير خودروسازان دنيا رقابت نكنيم ، مثمر ثمر نخواهد بود.” ما به اتصال جهاني نياز داريم ، اما به نظارت و نظارت نيز احتياج داريم و بايد اطمينان حاصل كنيم كه مشاغل كاري را كه مي خواهند انجام نمي دهند.
همه اينها ، پس از بررسي وب سايت كدال و آمار فروش ارائه شده توسط شركت پارس خودرو در آوريل سال جاري ، مي فهميم كه اين پس از اتمام بقيه دوره هاي سال گذشته توسط شركت است (كه در دوم رخ داده است) نيمه سال 1399 و سال گذشته در سپتامبر). حدود 326 واحد به مشتريان ارسال شد) فقط 1 واحد در آوريل 1400 فروخته شد.
شايد اين شواهدي بر بسته شدن پرونده رنو در ايران است و پس از اتمام باقي مانده رنو و نزديك شدن به فروش صفر ، احتمال بازگشت رنو به پاسكود و از سرگيري توليد اين محصولات كاهش مي يابد. علاوه بر اين ، به نظر مي رسد كه قصد ايجاد اين همكاري مجدد در مكالمات شفاهي با اين شركت وجود ندارد.
بنابراين شايد موضوع توليد باشد تندر 90 چيست ادعاي مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در ماه ژوئيه سال گذشته “در تعقيب” بايد لغو شود.
سيد جواد سليماني گفت: بستر طراحي شده توسط انستيتوي خودروي دانشگاه علم و فناوري مبتني بر پلتفرم مبتني بر N90 است ، بنابراين توليد داخلي خودروهاي L90 بر روي اين سيستم عامل از جمله سازمان هاي توسعه صنعتي و نوآوري ايران است. دانشگاه علم و صنعت و گروه خودروسازي سايپا. بررسي و پيگيري كنيد. به گفته وي ، خودروي طراحي شده توسط دانشگاه علم و صنعت قرار بود در سال 2016 توليد شود ، اما وضعيت موتور و سيستم انتقال قدرت مشخص نيست.
انتهاي پيام
منبع: گزارشكر يك
رنو شانس زيادي ندارد – گزارشگر يك