در خليج فارس حدود 95 جزيره وجود دارد كه بيش از 40 جزيره در جغرافياي ايران وجود دارد. بيشتر اين جزاير زيستگاه گونه هاي جانوري ، جزاير موروثي و غيرمسكوني است و جزاير ايران زيرساخت هاي گردشگري دارند. به گزارش گزارشگر يك ، خليج فارس منطقه مشترك ايران ، بحرين ، كويت ، عمان ، …
منبع: گزارشكر يك
۴۱ زيباي خفته ايراني در خليج فارس
۴۱ زيباي خفته ايراني در خليج فارس https://reporter1.ir/۴۱-زيباي-خفته-ايراني-در-خليج-فارس/ گزارشگر يك Thu, 29 Apr 2021 23:11:50 0000 اقتصادي https://reporter1.ir/۴۱-زيباي-خفته-ايراني-در-خليج-فارس/
در خليج فارس حدود 95 جزيره وجود دارد كه بيش از 40 جزيره در جغرافياي ايران وجود دارد. بيشتر اين جزاير زيستگاه گونه هاي جانوري ، جزاير موروثي و غيرمسكوني است و جزاير ايران زيرساخت هاي گردشگري دارند. به گزارش گزارشگر يك ، خليج فارس منطقه مشترك ايران ، بحرين ، كويت ، عمان ، …
منبع: گزارشكر يك
۴۱ زيباي خفته ايراني در خليج فارس
در خليج فارس حدود 95 جزيره وجود دارد كه بيش از 40 جزيره در جغرافياي ايران وجود دارد. بيشتر اين جزاير زيستگاه گونه هاي جانوري ، جزاير موروثي و غيرمسكوني است و جزاير ايران زيرساخت هاي گردشگري دارند.
به گزارش گزارشگر يك ، خليج فارس منطقه مشترك ايران ، بحرين ، كويت ، عمان ، قطر و عربستان سعودي است. بيشتر اين كشورها به ايران تعلق دارند. بحرين ، يك جزيره در خليج فارس ، داراي هفت جزيره ديگر است. 9 جزيره ديگر در كويت 5 جزيره عمان ، 7 قطر ، 11 عربستان و 16 كشور امارات است. البته بر سر مالكيت جزاير ابوموسي ، تنب ، زاكو و آريانا بين ايران و امارات اختلافاتي وجود دارد ، اما اسناد و موافقت نامه هاي تاريخي ثابت مي كند كه ايران مالكيت اين جزاير را اثبات مي كند.
خليج فارس ، هرمز ، ابوموسي ، جزاير بزرگ و كوچك تنب ، هندورابي ، لاوان ، هنگام ، ناز ، لارك ، سيري ، جزاير بزرگ و كوچك فارور ، پارسي ، نگين ، خارك ، خاركو ، شيف ، مينو ، خور موسي ، دارا ، صدرا ، تهمادون ، آريانا ، زاركوه ، شيدور ، عباسك ، ام الكرم ، نخيلو ، گرم ، بونه ، آرامگاه كاپيتان ، سه دندان ، مطاف ، مير مهنا ، ام سيلا ، شيخ كارامه ، چراغي ، مرغي ساير جزاير ايران خليج فارس هستند
نيمي از اين جزيره مسكوني است و برخي از آنها داراي امكانات نظامي و نفتي هستند. بيشتر جزاير خالي از سكنه به زيستگاه حيوانات تبديل شده اند. دسترسي به بيشتر اين جزاير دشوار است ، در برخي موارد غيرممكن است ، و گاهي اوقات نياز به اجازه از استاندار ، محيط زيست ، منابع طبيعي و ساير سازمان ها دارد.
جزيره لاوان ، يكي از پايگاه هاي نفتي ايران / عكس: شانا
حمل و نقل مسافر بين بيشتر جزاير خليج فارس با قايق هاي ماهيگيري انجام مي شود ، در حالي كه اتوبوس هاي دريايي و كشتي ها فقط در تعداد محدودي از جزاير از جمله كيش ، قشم ، هرمز و خارك در دسترس هستند. به عنوان مثال ، شما نمي توانيد از جزيره كيش به قشم سفر كنيد و بايد به بندر هرمزگان برگرديد و از آنجا به قشم يا هرمز برگرديد. براي سفر به جزيره هنگام كه نزديك به جزيره قشم است ، بايد به قشم برويد و از آنجا با يك قايق ماهيگيري به جزيره هنگام برويد.
براي گشت و گذار در جزيره ابوموسي مي توان از هواپيماهاي كوچك استفاده كرد كه قرار بود بعد از زمان محمود احمدي نژاد به يك منطقه توريستي تبديل شود ، اما موفق نشد. مي توانيد اجازه ورود به ابوموسي را بگيريد. پروازهاي متناوب از تهران و بندرعباس به جزاير هارك و سيري انجام مي شود ، اما اين دو جزيره به همراه لبان محل سكوهاي نفتي هستند و از مراكز مهم صادرات نفت هستند ، بنابراين گردشگران و مسافران نمي توانند به اين جزيره سفر كنند. و اين جزاير بندرت در دسترس گردشگران است.
جزيره كيش
از اين 41 جزيره ، فقط كيش و تا حدي قشم آماده گشت و گذار هستند. جزاير هنگام و هرمز كه براي جابجايي مسافران نيز مورد استفاده قرار مي گيرند ، علي رغم داشتن محل اقامت اساسي ، ضعيف ترين خدمات گردشگري را به ويژه در بخش حمل و نقل عمومي ارائه مي دهند. از طرف ديگر ، فضاي ناآماده برخي از جزاير به دليل محدوديت هاي نظامي كه محدوديت هايي را براي جابجايي و عكاسي از گردشگران ايجاد مي كند ، سفر را بسيار دشوار كرده است.
مركز تحقيقات خليج فارس (موسسه مطالعات استراتژيك ژئوپليتيك ، تاريخ و جغرافياي خليج فارس) با انتقاد از كمبود امكانات و خدمات ، به ويژه در جزاير مسكوني فارس ، از وضعيت جزاير خليج فارس انتقاد مي كند. رونق خليج فارس ، گردشگري ، تجارت و ثروت. جزاير كشورهاي عربي تأكيد كردند: جزيره ايران مانند الماس است كه مي تواند عنصري از رونق توليد ، ثروت و تجارت ، جذب سرمايه گذاران خارجي و توسعه صنعت گردشگري باشد. اما امروز آنها از سو mis مديريت رنج مي برند.
به طور كلي ، اين گزارش مي گويد كه ساكنان خليج فارس با بسياري از مسائل اقتصادي ، آموزشي ، فرهنگي ، رفاهي و بهداشتي روبرو هستند. ساكنان برخي از اين جزاير ، با وجود ايجاد پايگاه هاي نفتي و دريايي ، سرشار از بيكاري و فقر هستند و از ابتدايي ترين امكانات خود محروم هستند و مشاغل برخي از جزاير به ماهيگيري محدود مي شود.
جزيره خارگ (خارگ)
مركز مطالعات خليج فارس خاطرنشان مي كند كه فقط اندازه جزيره قشم در ايران بزرگتر از 22 كشور مستقل در جهان است. ايران بايد 2665 ميليارد دلار هزينه كند تا فقط يك جزيره انسان ساز قشم مانند (بدون ويژگي هاي طبيعي) در خليج فارس بسازد.
اين اتاق فكر براي غلبه بر توسعه و وضعيت نامطلوب رفاهي جزاير خليج فارس ، پيشنهادها و برنامه هاي موجود و واقع گرايانه اي را آماده كرده است.
اساسي ترين نياز ساكنان جزيره آب آشاميدني و برق است. بدون وجود آب آشاميدني سالم ، پروژه هاي عمراني و رفاهي نمي توانند موفق شوند. امروز ، جزيره آبادان در كوشستان ، پس از هشت سال جنگ و ويراني توسط جنگ ، متأسفانه هنوز فاقد آب آشاميدني كافي و ساخت و ساز و رفاه كافي است.
كمك به ماهيگيران جزيره و تأمين امكانات زندگي براي آنها ، تنها منبع درآمد ماهيگيري و ميگو است. براي اين منظور ، شركت Fisheries Co. ، Ltd. بايد نتايج تلاش خود را هر روز خريداري كرده و به صورت روزانه يا ماهانه آن را پرداخت كند. ايجاد يك مركز بهداشتي بسته بندي شده براي استاندارد كردن ماهيگيري دريايي مي تواند به فروش آن كمك كند و همچنين به عنوان پلي براي صادرات به ساير كشورهاي حوزه خليج فارس عمل كند.
ساختن انبار يخچال براي محافظت از غذاهاي دريايي ماهيگيران جزيره مي تواند مقرون به صرفه باشد. زيرا ماهيگيران ماهي هاي خود را در يخچال نگهداري مي كنند كه اين امر راه بسته بندي و صادرات به مناطق ديگر را باز مي كند.
اشتغال يكي از عوامل اساسي در ايجاد رفاه اجتماعي در اين جزيره است. ساخت كارخانه بسته بندي و تبريد محلي يكي از پيشنهادات ايجاد اشتغال در اين جزيره است. اقدامات ديگر با هدف استخدام نيروهاي بومي در منطقه شامل ساخت كشتي هاي كوچك و تعمير قايق هاي ماهيگيري است.
موقعيت جزيره را تخمين بزنيد و يك اسكله مناسب براي آن مكان ايجاد كنيد. ساخت اسكله هاي چوبي جامد مناسب براي توقف ماهيگيران و كشتي ها و ساخت بنادر تجاري و سوخت گيري براي كشتي هاي عظيم.
ساخت يك منطقه ويژه گردشگري در اين جزيره. بسياري از گردشگران تمايل دارند كه به راحتي به جزاير موجود در دريا سفر كنند كه گران نيستند. سفرهاي گردشگري به جزايري مانند كيش و قشم با برنامه ريزي مناسب و ايجاد پارك هاي دريايي ، سواحل ، هتل ها و متل ها ، فضاهاي توريستي با ورودي هاي مناسب ، زندگي و شكوفايي جزيره ، گردش سرمايه تقريباً هزينه بر است. مي توان آن را به حركت درآورد.
گردشگري دريايي يكي از مهمترين زيرشاخه هاي صنعت گردشگري است كه در ايران كمتر مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر ، بخش خصوصي مي خواهد در جزاير خليج فارس براي ارتقا promote گردشگري در منطقه سرمايه گذاري كند. با اين وجود علي رغم اينكه كشورمان از سواحل زيبايي در شمال و جنوب برخوردار است ، اما كمبود امكانات و امكانات لازم براي گردشگري ، حمل و نقل دريايي و مجتمع هاي تفريحي دريايي در اين ساحل دريايي باعث شده است كه گردشگران داخلي و خارجي درخواست استفاده كنند. سفر دريايي بدون جواب. ايجاد تورهاي گشت و گذار در دريا براي اسكي ، غواصي و موارد ديگر در اين جزيره مي تواند رونق و شكوفايي منطقه را به همراه داشته باشد.
جزيره كور موسي
جزيره لارك
جزيره ابوموسي
جزيره مارو در نزديكي لبان (سيدور)
انتهاي پيام
منبع: گزارشكر يك
۴۱ زيباي خفته ايراني در خليج فارس