از همان لحظه اي كه چشم هايم را باز كردم ، نقش و نگارهاي فرش دستباف در ايران را ديدم و فهميدم كه روح و روان او با آن الگوها و رنگ ها ارتباط دارد. اولين نمونه اي كه از استاد نقاشي خود آموخت نقاشي آهو بود. وقتي به خانه رسيد ، 200 طرح گوزن …
منبع: گزارشكر يك
ناشنيدههايي درباره اسطوره مينياتور ايران
ناشنيدههايي درباره اسطوره مينياتور ايران https://reporter1.ir/ناشنيدههايي-درباره-اسطوره-مينياتور/ گزارشگر يك Sun, 24 Jan 2021 03:31:53 0000 عمومي https://reporter1.ir/ناشنيدههايي-درباره-اسطوره-مينياتور/
از همان لحظه اي كه چشم هايم را باز كردم ، نقش و نگارهاي فرش دستباف در ايران را ديدم و فهميدم كه روح و روان او با آن الگوها و رنگ ها ارتباط دارد. اولين نمونه اي كه از استاد نقاشي خود آموخت نقاشي آهو بود. وقتي به خانه رسيد ، 200 طرح گوزن …
منبع: گزارشكر يك
ناشنيدههايي درباره اسطوره مينياتور ايران
از همان لحظه اي كه چشم هايم را باز كردم ، نقش و نگارهاي فرش دستباف در ايران را ديدم و فهميدم كه روح و روان او با آن الگوها و رنگ ها ارتباط دارد. اولين نمونه اي كه از استاد نقاشي خود آموخت نقاشي آهو بود. وقتي به خانه رسيد ، 200 طرح گوزن را با شور و علاقه طراحي كرد.
به گزارش گزارشگر يك ، “خراسان” نيز نوشت: اگرچه فرزند يك تاجر مشهور فرش بود ، اما مي خواست استاد و مريد استاد خود شود. دستان خود را براي يك استاد رنگ بماليد و اكنون با استفاده از همان دست از سحر و جادو براي ايجاد طرح هاي اصلي استفاده كنيد. تولد 91 سالگي شما استاد فرشچيان مبارك باد.
ترجيح هنر براي سياست
پروفسور محمود فرشچيان در مصاحبه اي كه از تلويزيون نسيم در برنامه “هزاردستان” در اكتبر 1999 پخش شد ، گفت كه او پيشنهاد وزارت فرهنگ را در اوايل انقلاب پذيرفته است و ترجيح مي دهد در دنياي هنر بماند. وارد سياست شويد. فرشچيان دريچه اي جديد به هنر اسلامي – ايراني گشود و در سال 2004 پيشنهاد داد كه فرهنگستان هنر دانشگاه هنر اسلامي – ايراني فرشچيان را در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تأسيس كند. يكي از اهداف اين دانشگاه تبديل شدن به يك مركز آموزش علوم براي هنرهاي سنتي ايران اسلامي است كه در 21 اكتبر 2009 براي ارائه هنرهاي سنتي (نقاشي) ، هنرهاي صنعتي (صنايع دستي و فرش) و معماري افتتاح شد.
هنر براي دين و ادبيات
نخل طلاي ايتاليا ، مدال طلاي جشنواره بين المللي هنرهاي آمريكايي ، هنر درجه يك ايران و تصوير ماندگار سال 1380 ، فقط يكي از جوايز و افتخارات استاد محمود فرشچيان در ايران و جهان است. . بيشتر ايرانياني كه نام محمود فرشچيان را مي شنيدند دو شاهكار را به ياد داشتند: “نگهبان گوزن” و “عصر عاشورا” ، اما فرشچيان از هنر خود در كنار دين براي خدمات ادبي باستاني اين سرزمين استفاده كرد. او شاهنامه را از فردوسي ، ديوان را از حافظ و رباعيات را از خيام ديد. نقاشي “شمس و مولانا” نيز با الهام از شعر مولانا ساخته شده و هم اكنون در موزه كاخ سعدآباد تهران نگهداري مي شود. مالك در مورد اين تصوير گفت: “وقتي اين تصوير را ساختم از شعر الهام گرفتم.” من از انسان خود احساس شيطان و كسالت مي كنم و بي حوصله هستم. “من سعي كردم از رنگهايي استفاده كنم كه بيانگر حالت معنوي مولوي و جذابيت مولانا باشد. به خوبي در آفتاب قرار مي گيرد و” به من نشان مي دهد “.
به صداي دروني خود گوش فرا دهيد
شما نمي توانيد “عصر عاشورا” را ببينيد و نمي لرزيد. به قول سعدي ، “آنچه از روح بيرون مي آيد ، ناگزير در قلب خواهد نشست.” استاد فرشچيان به معناي واقعي كلمه اين قطعه را با تمام وجود ترسيم كرده و ناگفته نماند كه چنين قطعه اي هميشه حرف هايي براي گفتن دارد و خود يك مكان مقدس مستقل است.
فرشچيان گفت كه او در روز عاشورا در سن 44 سالگي بدون هيچ گونه فكر قبلي درباره “عصر عاشورا” نقاشي كشيده است. وي همچنين با بيان اينكه طراحي حرم امام رضا (ع) بدون طراحي و برنامه ريزي قبلي طراحي شده است ، افزود: وي بدون سابقه طراحي حرم ، تنها يك حس دروني را در خود مجسم مي كند.
انتهاي پيام
منبع: گزارشكر يك
ناشنيدههايي درباره اسطوره مينياتور ايران